6

آموزش و پرورش جای زد و بند سیاسی و جناح بازی نیست


ایسنا/ آذربایجان شرقی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه نباید در فضای آموزشی تبعیض ناعادلانه داشته باشیم، گفت: آموزش و پرورش جای این کارها نیست. این امر منجر به بی انگیزگی و دلسردی معلمان و اساتید می شود. اصل شایسته سالاری باید حفظ شود زیرا آموزش یک بازی سیاسی یا طرف بازی نیست.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم شامگاه پنجشنبه 23 اردیبهشت در دیدار معلمان نمونه استان و جمعی از فرهنگیان با تاکید بر اینکه تلفیق علم و دین، توسعه فرهنگ اخلاق است. و معنویت و تربیت جوانان انقلابی از وظایف معلمان است و سربلندی ایران عزیز در گرو ارج نهادن به مقام والای معلم و دانشگاه است.

وی گفت: بسیار خرسندیم که امروز در جمع جامعه پرتلاش معلمان عزیز و گرامیداشت سالروز شهادت عالم دین و معرفت آیت الله مطهری که روز معلم نامگذاری شده است حضور داشته باشیم.

وی ادامه داد: شهید مطهری با تکیه بر توان علمی، عقیدتی و فلسفی خود به تمامی شبهات و پرسش ها در عرصه دین پاسخ داد و شجاعانه با شمشیر قلم و بیان، با منطق و استقلال با انحرافات مبارزه کرد. حضرت امام (ره) فرمودند خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان کرد و دیگران را افراد معدودی انجام دادند و واقعاً کارهایی که ایشان بر جای گذاشتند برجسته و همه کارهای ایشان خیر، انسانی و به نفع کشور بود.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه ما معلم را بزرگ و شایسته می دانیم گفت: معلم هم بزرگ است و هم شایسته بزرگی و هم از ارزش و منزلت بسیار بالایی برخوردار است. با نگاهی به تاریخ زندگی بشر، می بینیم که مردم با پیروی از معلمان و همراهی با آنها، تغییرات اساسی ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: معلمان زندگی انسان ها را از ظلمت به سوی روشنایی هدایت کرده اند و آنان هستند که با مطالعه اخلاق فضایل را در زندگی خود جلوه می دهند و با آموزش آن به شاگردان خود به همراه معلم به آنها کمک می کنند تا شعله های آتش ناشی از آن را خاموش کن تا رذایل اخلاقی را در خود و دیگران خاموش کنی و این دستور تعالی است و زمینه رشد انسان های با اخلاق و جامعه ای اخلاقی را فراهم می کند که در آن همه آداب و اخلاق داشته باشند.

آل هاشم افزود: در این روز فرخنده به همه کارکنان آموزشی و اداری و همه کسانی که به هر نحوی آموزش دیده اند درود می فرستیم. تربیت انسان، دانشمند و متخصص دو وظیفه نظام آموزشی است، چه در آموزش و چه در دانشگاه. شما که مشغول آموزش هستید می توانید افرادی را تربیت کنید که هم در علم و هم در انسانیت برای جامعه و مردم مفید باشند.

وی تاکید کرد: فضای آموزشی محل تبادل فرهنگ و دانش است و اساتید، مدیران، مربیان، معلمان و مدیران پیشتاز این تبادل هستند و با داشتن صلاحیت ها و مهارت های علمی برای ایجاد شور علم و دانش در احساس مسئولیت نسبت به آینده دانش آموزان یکی از ویژگی های متمایز معلمان و مربیان است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: رتبه علمی و شخصیتی اساتید و معلمان جایگاه ویژه ای در ذهن و شخصیت دانش آموزان، دانشجویان و دانش پژوهان ایجاد می کند که لازمه این جایگاه تأثیرگذار پرورش روحیه خوب، امید، باید از جوانان خوش بین و شجاع و دارای ایمان و اعتماد به نفس و معتقد به مبانی نظام، روحیه خدمت و دلبستگی به پیوندهای معنوی و میهنی استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه عشق و علاقه به معلمی مایه لذت است، تصریح کرد: بسیاری از افراد معلم و استاد بودن را شعله آتش نمی دانند و معتقدند معلمی نوعی عشق و محبت است. علاقه و این شغل نیست آن را می توان به بسیاری از مشاغل و مقام استادی تشبیه کرد این یک مقام تخصصی است و استاد متخصص و مدرس در علم دانشی است که سال ها برای کسب آن زحمت کشیده اند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم تکریم و تکریم که هفته ای یک بار برگزار می شود، گفت: معلمان نه تنها برای یک روز بلکه در طول سال نیازمند احترام و تکریم هستند. معلمان از نظام آموزشی انتظار ادب و رفتار خوب دارند. دانش آموز، شاگرد و مدیر باید به معلم خود احترام بگذارند. بزرگترین گلایه معلمان این است که باید در کشور ما شایسته سالاری بیشتر شود.

امام جمعه تبریز تصریح می کند: در میانه تربیت حرف اول و آخر علم و دانش و رتبه و مقام علمی است. من نمی گویم آنها نباید از مسائل سیاسی آگاه باشند. ضمناً آموزش و پرورش و دانشگاه باید در مسائل سیاسی آگاه ترین باشند. از شما معلمان عزیز انتظار داریم علاوه بر علم آموزی به پرورش تربیت و اخلاق نیز توجه بیشتری داشته باشید تا هم در خود و هم در دانش آموزان ایجاد آگاهی و آگاهی داشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم علم و اخلاق در آموزش حفظ شود و در جامعه گسترش یابد. هر جا که مسئولیت پذیرفتید، قدر نقش پیشینیان خود را بدانید و باید به کسانی که مدت زیادی کار کرده اند احترام گذاشت. اگر اجداد به نوبت کار نمی کردند، معلوم نبود امروز من و شما این مسئولیت ها را بر دوش می کشیدیم.

آموزش و پرورش جای سیاست و جناح بندی نیست

مسعود سعادتی مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در حاشیه این دیدار ضمن تبریک به همه معلمان، دلسوزان و دلسوزان در عرصه آموزش و گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری و شهدای فرهنگی، به حمایت های همیشگی مسئولان و ائمه جمعه اشاره کرد. با نظام آموزش و پرورش و تربیت گفت: در این چند ماهی که کارمند آموزش و پرورش استان بوده ام از حمایت ائمه جمعه و روحانیت معز و رهبر آن حضرت آیت الله العظمی بهره مند بوده ایم. هاشم و از توجه و حمایت ویژه ایشان به نظام آموزشی قدردانی می کنیم.

وی ادامه داد: امام جمعه محبوب تبریز امروز میزبان 7 معلم نمونه و 5 مدرس نمونه بود که از بین بیش از 30 هزار معلم واجد شرایط شرکت در فرآیند گزینش معلم نمونه انتخاب شدند که از این تعداد 120 نفر از بین شرکت کنندگان به عنوان معلم نمونه انتخاب شدند. سطح مدرسه، ناحیه و ناحیه. همه معلمان به ویژه معلمان منتخب حاضر در این گروه دلسوز هستند و کار خود را با عشق و علاقه انتخاب کرده اند.

سعادتی به دیدار معلمان با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: ارائه نظام آموزشی مورو تائید نسبی ایشان بود و به عنوان مسئولان آموزش و پرورش استان تلاش کردیم به سمتی برویم که دغدغه نظام است. . رهبر معظم انقلاب همچنین بر حمایت از حوزه آموزش و توجه به حوزه آسیب های اجتماعی تاکید کردند.

وی ادامه داد: در استان ما در قالب فعالیت های آموزشی حدود 60 درصد خودکشی های امسال دانش آموزی بوده و آموزش و پرورش مدیریت آسیب های اجتماعی در قالب طرح آموزش جامع، تعیین شاخص ها و ثبت اطلاعات در سامانه نورینو و در حوزه اجتماعی همچنین سامانه نماد طراحی شد و خوشبختانه از نظر آمار و اطلاعات ثبت نام استان ما جزو استان های برتر است.

این مسئول با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت روان دانش آموزان گفت: غربالگری دانش آموزان برای شناسایی افراد مستعد آسیب های اجتماعی انجام می شود و تاکنون بیش از 82 درصد دانش آموزان استان (گروه هدف) مورد بازبینی قرار می گیرند. .

سعادتی در تشریح تلاش های انجام شده در حوزه اقامه نماز گفت: برگزاری نماز جماعت در 82.5 درصد مدارس استان و ثبت نام در سامانه نورینو از جمله این اقدامات است و تلاش می شود نماز جماعت با کیفیت و منظم برگزار شود. در مدارس هم اکنون مسابقات قرآن، عترت و نماز در 14 ناحیه برگزار می شود و 127 هزار دانش آموز ما وارد چرخه مسابقات شده اند.

وی افزود: در کنار توجه به حوزه آموزش، میزان اعتباری که در حوزه آموزش و پرورش در دولت سیزدهم داده شده قابل مقایسه با سال های گذشته نیست و افزایش چشمگیری داشته است. آموزش و پرورش متعلق به همه مردم ایران است و معتقدیم آموزش و پرورش بدون کمک سایر نهادها و نهادها و روحانیت نمی تواند به اهداف خود برسد و از همه کسانی که ما را در این راه همراهی می کنند قدردانی می کنیم.

آموزش و پرورش جای سیاست و جناح بندی نیست

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا