7

اولین آزمایش زیردریایی بدون خدمه Manta Ray دارپا


ماه گذشته، دارپا، آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده، وسیله نقلیه زیردریایی بدون سرنشین Manta Ray (UUV) خود را به فضا پرتاب کرد. آشکار کرد و اکنون، تصاویر جدید و قابل توجهی از نمونه اولیه آن منتشر شده است که اولین آزمایشات دریایی این UUV را در سواحل کالیفرنیای جنوبی نشان می دهد.

زیردریایی Manta Ray که شبیه یک بمب افکن B-21 Raider است که از برنامه های علمی تخیلی دهه 1960 الهام گرفته شده است، ماهیتی مرموز دارد و دارپا در ابتدا اطلاعات کمی در مورد آن ارائه کرد. مانتا ری قرار است نقشی کلیدی در زمینه زیردریایی های بدون سرنشین داشته باشد و برای انجام ماموریت های دوربرد بدون نیاز به کمک انسانی طراحی شده است. همچنین می توان آن را در کانتینرهای استاندارد حمل کرد و در صورت نیاز می توان آن را در اسکله یا تأسیسات دریایی مونتاژ کرد.

به خاطر اینکه تصاویر منتشر شده توسط دارپا، می توان گفت که Manta Ray به هیچ وجه یک زیردریایی کوچک نیست. همچنین بر روی آن برجستگی هایی وجود دارد که احتمالاً حاوی نوعی آنتن و ورودی آب است و شکل کلی زیردریایی نیز نشان می دهد که این زیردریایی به گونه ای طراحی شده است که برای حرکت در آب تا حد امکان کارآمد باشد.

به گفته Northrop Grumman، پیمانکار اصلی این زیردریایی، Manta Ray دارای ساختار مدولار و سیستم های صرفه جویی در انرژی است که شامل توانایی لنگر انداختن به بستر دریا و خواب زمستانی است. سیستم های پیشرانه کم مصرف، سنسورهای جدید برای تشخیص تهدیدات و خطرات زیر آب، سیستم های ناوبری پیشرفته و رویکردهای ضد رسوب و تخریب نیز از دیگر ویژگی های Manta Ray هستند.

اولین دوره آزمایشی آن بر عملکرد هیدرودینامیکی Manta Ray در هنگام غوطه وری و همچنین عملکرد سیستم های پیشرانه، فرمان، شناوری و پروانه آن متمرکز بود. دکتر کایل وارنر، مدیر برنامه Manta Ray دارپا، می گوید:

“تست موفقیت آمیز و گسترده ما از Manta Ray آمادگی آن را برای انتقال به عملیات دنیای واقعی پس از مونتاژ سریع تایید می کند.”

او ادامه می دهد:

پس از استقرار، این وسیله نقلیه از نیروی محرکه و ناوبری کارآمد در آب بهره مند خواهد شد. این کشتی با چندین محفظه بار در اندازه ها و انواع مختلف طراحی شده است تا بتواند طیف وسیعی از ماموریت های دریایی را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا